Blog

Cum am slăbit 40 de kilograme în 12 luni fără să mă înfometez

aprilie 1, 2021

Chiar acum am încheiat o convorbire telefonică cu o clientă, așa că am hotărât să vă împărtășesc câteva lucruri pe care le-am făcut pentru a slăbi sănătos, fără presiune și fără eforturi prea mari.

N-am avut niciodată probleme cu greutatea până când am rămas însărcinată. De la 47 de kilograme am ajuns la aproape 90 de kilograme în numai 9 luni. N-am mâncat nesănătos în timpul sarcinii, însă recunosc că am făcut câteva greșeli majore. M-am îngrășat cu muulte fructe pe zi, efectiv mâncam kilograme de fructe pe zi. Nu exagerez deloc, dar simțeam nevoia de fructe și legume proaspete în cantități industriale.
Sarcina îți poate consuma fier, vitamine și minerale din corp, lucru care s-a văzut și în analize, de altfel. Problema mea a fost că nu mă puteam uita la niciun fel de pastilă, fie ea și vitamină. Efectiv mi se făcea rău doar la gândul că trebuie să înghit o pilulă.
I-am spus medicului meu că oricât de mult mi-aș dori să iau fier, de exemplu, nu pot. Mi-a spus că pot lua ce îmi lipsește și din alimentație, însă sunt șanse mari să iau mai mult în greutate decât e normal, ceea ce s-a și întâmplat, de altfel.

De ce îți spun asta?

Uneori, viața aranjează lucrurile în așa fel încât trebuie să iei decizii care nu sunt întotdeauna în favoarea ta. Am preferat să mă îngraș eu decât să risc să aibă fetița vreo problemă din cauza mea.
Pe de altă parte, poate că apare menopauza, iar hormonii își fac de cap cu corpul tău fără ca tu să-ți dorești acest lucru. Sau pur și simplu, nu ești conștientă de ceea ce mănânci și pot apărea kilogramele în plus. Din păcate, educația în acest sens ne lipsește.
Sau pur și simplu te poți confrunta cu o problemă de sănătate (tiroida) și corpul începe să se deregleze.

Kilogramele în plus vin și cu o presiune socială

Cât de des mi s-a spus „Vaaai, ce mult te-ai îngrășat!”. De fiecare dată când auzeam asta, îmi venea să mă fac mică și să nu mai ies nicăieri. Simțeam nevoia să mă scuz într-un fel sau altul până când am spus „GATA!„. Nu sunt datoare să dau explicații, nu am de ce să mă simt vinovată și nici frustrată. Până la urmă, am luat decizia care mi s-a părut cea mai bună atât pentru mine, cât și pentru fetița mea. Nu toate femeile au sarcini ușoare, nu toate femeile își revin a doua zi la silueta de dinaintea sarcinii și e perfect în regulă așa.
Dacă m-am îngrășat în 9 luni nu pot să-mi pedepsesc corpul și să slăbesc bătând din palme. E al meu și mi-a fost de ajutor de fiecare dată când am avut nevoie.

Cum am slăbit 40 de kilograme în 12 luni fără să mă înfometez?

Știi… este foarte important să nu pui presiune pe tine. Asta o dată. Al doilea lucru foarte important este să înțelegi cum funcționează corpul și să-l ajuți să-i fie bine.
Din fericire, corpul nostru este mai inteligent decât știm noi.

Dacă nu mănânci, corpul va spune „Hey, femeia asta nu prea ne oferă hrană! Hai să stocăm tot ce putem că cine știe când mai mâncăm!”. Așa apare depozitul de grăsime și efectul de YOYO. Mai poate apărea și dacă faci combinații alimentare proaste sau mănânci foarte mult.

Dacă mănânci suficient și bine, corpul va spune „Hai băieți, avem de lucru! Să scoatem niște vitamine din salata asta, niște proteine din peștele ăla și niște carbohidrați din paste”. În momentul în care mănânci suficient, metabolismul nu mai face rezerve pentru zile negre. Știe că-i dai la timp.

Pentru o femeie care nu face sport (nici eu nu am făcut) se recomandă un aport de 1800-2000 de calorii pe zi. Din aceste calorii, 20% din cantitatea de energie de care dispunem merge către creier. Din ce rămâne, cea mai mare parte este folosită de procesele metabolice, inclusiv energia pe care o ardem când dormim, pentru respirație sau circulație.
În sezonul rece, avem nevoie de un aport caloric mai mare pentru a ne încălzi și pentru a ne menține constantă temperatura corpului. Ai observat că vara simți nevoia să mănânci mai des salate și supe, iar în timpul iernii simți nevoia de mai multă carne? Aceasta este explicația. Ți-am zis! Corpul e deștept, trebuie doar să-l ascultăm cu atenție.

Dacă vei începe să faci sport este perfect în regulă să mănânci mai mult.

Cum arată mesele mele?

Dimineața mănânc iaurt grecesc (nu cumpăr niciodată produse lactate light pentru că avem nevoie de grăsimi sănătoase). În iaurt îmi pun un pumn de ovăz (fără cereale cu fructe la cutie pentru că au foarte mult zahăr), mai adaug jumătate de banană tăiată felii, câteva afine proaspete și dacă simt nevoia de dulce, uneori mai adaug și puțină miere.
Iaurt: 59 de calorii
100 grame de afine: 57 de calorii
Jumătate de banană: 45 de calorii
50 grame de ovăz: 120 de calorii
Am ajuns la un mic-dejun de 280 de calorii. Pentru început, îți recomand să scrii tot ceea ce mănânci și să verifici caloriile până ajungi să le înveți. Eu prefer ca masa de dimineață să fie nutritivă și plină de energie. Corpul consumă mai bine dimineața decât seara.

Alteori mănânc un ou fiert, o felie de pâine integrală, mozzarella și câteva măsline.
Ou fiert: 150 de calorii
O felie de pâine integrală: 60 de calorii
50 de grame de mozzarella: 160 calorii
Astfel înseamnă că prima mea masă are aproape 370 de calorii și de obicei prefer să mănânc ouă când mă simt mai obosită și am nevoie de mai multă energie.

Până la următoarea masă mă asigur că am morcovi de ronțăit, gulii sau mere verzi. Cu cât e mai verde mărul, cu atât are mai puține calorii.

Nu face o obsesie în a număra caloriile, fă-o la început doar pentru a deveni conștientă că poți mânca suficient de mult fără să te îngrași. După cel mult o lună vei ști ce ai de făcut fără să mai verifici caloriile.

Următoarea masă poate fi o supă de legume, de pui, o ciorbă de vită la care poți adăuga un ardei iute. De când m-am mutat în București nu prea mai mănânc pâine. N-am găsit ceva care să-mi placă, așa că m-am cam obișnuit fără.

O ciorbă de văcuță, de exemplu, nu are mai mult de 100 de calorii, asta dacă nu cumva adaugi și foarte multă smântână și consumi multă pâine.
Am ajuns deja la pânz și dacă socotești caloriile de dimineață să zicem 370 + 100=470 de calorii și e deja prânzul. Până la 1800 de calorii mai avem mult și bine.

Dacă nu obișnuiești să bei suficientă apă pe zi, bea câte un pahar de apă pe zi în plus față de ziua precedentă. Apa pune în mișcare tot ce se întâmplă în corpul tău, în plus, face minuni cu pielea care poate avea de suferit atunci când vrei să slăbești. Nu te forța să bei un pahar întreg, ia câte o gură și e perfect. Hidratează mai bine așa.

După ce ai mâncat supa/ciorba, așteaptă o oră să-și facă digestia treaba și poți mânca o salata cu frunze verzi, piept de pui la grătar, roșii, castraveți, rucola.

100 de grame de salată de pui nu are mai mult de 50 de calorii. Să presupunem că mănânci 400 de grame, asta înseamnă  200 de calorii. Am ajuns la 770 de calorii în total până acum.

Seara?

Pește cu sparanghel! Fie că optezi pentru somon, ton sau sardine, peștele este întotdeauna o opțiune bună seara. Ideal ar fi să-l pregătești la aburi, pe grătar sau la cuptor, nu prăjit în ulei.
Somon: 200 de calorii

Am ajuns la 1000 de calorii. Sigur, nu poți avea în fiecare zi acest meniu pentru că la un moment dat probabil vei ceda. Dar dacă ți-e poftă de pizza, șnițel sau alte alimente care sunt mai bogate în calorii, încearcă să mănânci la prânz într-o cantitate mai mică și restul meselor să fie slab calorice.
Este mai important ce-ai mâncat toată ziua decât să nu mai mănânci deloc seara, de exemplu.

Duminica mănânc întotdeauna ce vreau, cât vreau. Mănânc ciocolată, clătite, carne de porc, orice doresc. Nu pe toate în aceeași zi, desigur, dar îmi aleg ceva de care îmi e poftă și îmi fac pe plac.

Nu, nu trebuie să mănânci la ore fixe, însă dacă scrii într-o agendă în fiecare zi tot ce mănânci, vei vedea că ușor, ușor, corpul învață orele la care să-ți ceară de mâncare. Își formează propriul mecanism de ardere a caloriilor, învață că peste 1-2 ore îi dai iarăși de lucru și începe să ardă de unul singur.

Reguli generale:

Poți mânca orice fel de carne de dimensiunea palmei tale cu garnitură verde (salată, mazăre, sparanghel, brocolli). Nu cu cartofi, da?
Poți mânca paste integrale cu sos roșu, nu alb. Avem nevoie și de carbohidrați și din păcate, pastele au căpătat o imagine negativă pe nedrept.
Poți mânca lactate, dacă nu ai intoleranță la ele, dar nu în cantități foarte mari.
Poți mânca și cartofi la cuptor, dar nu în combinație cu carne.
Fructele le consumi în prima parte a zilei, mai ales ananas, mere verzi și grapefruit. E de preferat să consumi fructe proaspete decât sucuri din fructe. În momentul în care storci fructele, cantitatea de zaharoză crește.

Evită mâncarea care necesită prăjeală sau foarte multe ingrediente, precum shaorma. O singură shaorma conține 1500 de calorii și e mai mult decât am scris eu mai sus pentru o singură masă.

Și nu uita! Cere ajutorul celor din familie. Dacă restul membrilor din casă își doresc sarmale, șnițele cu cartofi prăjiți și cârnați, e posibil să nu reușești să faci schimbarea aceasta. E destul de greu să te abții atunci când nu ți se oferă sprijin, însă nu uita că trebuie să ai o relație bună și de lungă durată cu corpul tău, atât pentru tine, cât și pentru cei dragi.

Sper să-ți fie de ajutor și să ai curajul să faci schimbarea când te simți tu pregătită! Pentru tine, nu pentru alții!

Te îmbrățișez!
Cosmina Kovacs

S-AR PUTEA SA-TI PLACA SI

2 Comments

  • Reply Magda mai 20, 2021 at 8:24 am

    Foarte interesant și adevărat tot comentariul referitor la dieta. Am experimentat destul în domeniu, asa ca recunosc ca sunt niște reguli simple și de bun simt. Însă cu vârstă lucrurile se mai complica. Am plecat de la modele de rochii, din curiozitate……și am descoperit lucruri interesante. Felicitări.

    • Reply Kovacs Cosmina iunie 3, 2021 at 6:13 pm

      Într-adevăr, este necesar să ne calculăm rata metabolică. Un corp de 20 de ani funcționează diferit față de unul de 50 de ani, când, oricum apar atâtea modificări hormonale.

    Leave a Reply